Stanoviska Komise pro etiku ze dne 13. 06. 2007

Přítomní: Jůn, Černý, Osvaldová, Velíšek, Jandourek

Omluveni: Lipold, Bystrovová, Kruml, Bílek,
Nová podání:

*Stížnost na MFDNES – článek o skupině Tokio Hotel. Podle stěžovatele je skupina napadána a urážena. Stěžovatel žádá, aby autor článků byl vyloučen ze syndikátu novinářů a aby redakce MF Dnes byla upozorněna, že si nepočíná správně. Stěžovatel bude požádán o konkretizaci, žádný materiál nebyl přiložen, ani blíže označen. Není jasné, zda jde o zpravodajství nebo publicistiku a o MFD nebo idnes. Pak teprve může být požádána příslušná redakce o vyjádření. 

Komise nicméně upozorňuje, že se zabývá pouze prohřešky proti novinářské etice a v žádném případě nikoho ze SNČR nevylučuje. 
*Stížnost na ČT24, která v době přímého přenosu z příletu amerického prezidenta bezprostředně před přistáním vysílala přehledy a popisy všech vražd a zavražděných amerických prezidentů. Autor stížnosti vysílání považuje za neetické, nedůstojné a neodpovídající principům slušnosti. Bude vyžádáno stanovisko redakce.

*Stížnost na článek Mladé fronty Dnes, silvestrovské vydání z 31.12.2005. Podle stěžovatele v něm autor Karel Steigerwald půl roku před volbami znal obsah Kubiceho zprávy. Komise se s článkem seznámila a konstatuje, že jde o silvestrovské vydání, o evidentní ironii a nadsázku, navíc publicistický komentář, a nejde o obsah Kubiceho zprávy, ale o zvýšení mateřského příspěvku, porodné a tzv. pastelkovné, a proto je v článku zmíněna náklonnost předsedy vlády k dětem. Navíc je v podtitulu článku zmíněno, že všechny komentáře v čísle byly napsány tak, jak by si je asi představovali politici.

* Stížnost Klubu psychotroniky a UFO, o.s. na Magazín Práva. Novinář Leoš Kyša nejprve žádal o spolupráci a pak podle stěžovatele nedal materiál k autorizaci, jak slíbil, a ve svém článku činnost klubu zesměšnil. Bude zasláno k vyjádření redakci.

* Stížnost M. Hajné (Volný)  na článek uveřejněný v Pražském deníku 30. 5. 2007 s názvem Zisk mají i operátoři. Článek v celku není k dispozici, pouze citáty. Komise se nicméně nedomnívá, že by se autor vědomě dopustil nějakého etického prohřešku, i když pro zástupce operátora, který hájí zájmy firmy, má komise plné pochopení.

* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY bude požádána o stanovisko.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost bude zaslána k vyjádření příslušnému deníku. 

Stížnosti dodané po zasedání komise – budou řešeny průběžně.

* Stížnost JUDr. Motejla na Brněnský deník, článek Kauza Anička: nátlak úřadů. Podle stěžovatele obsahuje text nepravdivé údaje, že se do případu vložil ombudsman. JUDr. Motejl uvádí, že se případem nezabýval a nezabývá a veřejnost je tak uváděna v omyl. Bude vyžádáno stanovisko redakce.

* Stížnost na Divadelní noviny –podle stěžovatelů byly redakcí porušeny zásahem do rozhovoru principy novinářské etiky – text byl údajně vydáván za materiál připravený někým jiným. Redakce bude dotázána dopisem.

* Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání – postoupení žádosti Policie ČR (vyjádření k etičnosti televizního štábu natáčení v základní škole v souvislosti s případem znásilnění nezletilé). Komise musí nejprve materiál prostudovat a pak přijme závěry. Půjde o operativní posouzení mimo zasedání KPE, které bude až v září.

Členům komise bude zaslán odkaz na web, kde se mohou se záznamem seznámit.

* Stížnost na časopis Květy, kde byl údajně uveřejněn snímek z webových stránek  Schwarzenberského plavebního kanálu (folklorní sdružení Libín- Prachatice), s jiným jménem autora a je podezření na plagiát. Stěžovatel uvádí, že navíc je v doprovodném článku několik chyb. Redakce Květů na osobní dopis stěžovatele neodpověděla. KPE si vyžádá stanovisko redakce sama.
Dořešená a řešená podání:

* Stížnost na obsahovou stránku a způsob zpracování informací v dokumentu Jiřího Ovečky „Já, muslim“ z cyklu Infiltrace. Komise vyslechla informaci kolegy Jandourka – případ již byl vyřešen a kolega bude informovat stěžovatele.

* Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20.3.2007, autor zkratka (gol), strana 6. V článku je následující text: „Pracovníci České zemědělské a potravinářské inspekce jsou ale zděšeni. Obchod totiž nesplňuje základní pravidla pro prodej potravin s prošlou lhůtou trvanlivosti.“ Stěžovatel uvádí: pracovníci ČZPI zděšeni nejsou, protože o tomto obchodě vědí min. 3 roky co existuje a pravidelně zde provádějí kontroly. Celá řada těchto kontrol proběhla bez závad (poslední před cca 14-ti dny), výjimečně byla zjištěna naprosto bagatelní pochybení, která ani nebyla ze strany ČZPI sankcionována. Je naprosto jasně prokazatelné, že uvedená prodejna SPLŇUJE příslušná pravidla. Považuje zveřejňování takto zásadně mylných informací za hrubé porušení novinářské etiky. Náhrada škody způsobené poklesem tržeb bude podle jeho sdělení předmětem dalších žalob. Komise doporučuje, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření. Odpověď zatím nepřišla.
* ČT – pořad NA STOPĚ – stížnost vdovy po zavražděném šéfovi pražského podsvětí, že utrpěla šok ze záběrů v živém vysílání. Bude vyžádáno stanovisko redakce dopisem nebo mailem.

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě dále řešeno.

* M. Hoření – tisková mluvčí KSČM, si stěžuje na Hospodářské noviny, že v článku o kandidátce KSČM Martě Semelové uveřejnily větu Dějiny se falšují, souzeni (v 50 letech) byli jen ti, co se opravdu provinili, kterou Mgr. Semelová neřekla. Na základě této věty pak vyšel další materiál v Respektu. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen. Bylo odloženo.
* Stížnost na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Bude opět urgováno.

Další schůze komise se bude konat ve středu 12. září  2007 - zatím předběžné datum -  v 18 hodin na obvyklém místě.

Zapsala Barbora Osvaldová

